Het eHealth-platform beschikt over een noodprocedure of Business Continuity Procedure (BCP) waarmee de apotheken de verzekerbaarheid van de client kunnen nagaan, zelfs wanneer de basisdiensten van het eHealth-platform verstoord zijn.

Hoe weet ik als apotheker wanneer de noodprocedure van kracht wordt ?

De activatie en desactivatie van de noodprocedure gebeurt automatisch wanneer het eHealth-platform hiertoe een elektronische opdracht geeft. De software waarmee de apotheker werkt, schakelt automatisch over. U hoeft als apotheker zelf niets te doen.

Heb ik een software die de noodprocedure ondersteunt ?

Momenteel hebben niet alle leveranciers hun software al gecertifieerd voor de noodprocedure. Bovendien beschikken niet alle apothekers over een voldoende recente versie van de software waarin de noodprocedure geïntegreerd is. Indien u de noodprocedure wilt kunnen gebruiken, dient u dus een versie te gebruiken van een software die de noodprocedure heeft geïntegreerd.

Op basis van de informatie waarover we beschikken, is de noodprocedure geïntegreerd in de recentste versie van volgende softwarepakketten (tussen haakjes staat de naam van de leverancier indien deze anders is dan de naam van het pakket):

  • EPC
  • Farmad Twin
  • CareConnect Pharmacist (Corilus)
  • iPharma
  • NextPharm
  • Officinall
  • Pharmony
  • Phenix (Multipharma)
  • Ultimate (Sabco)

Voor volgende pakketten hebben we geen bevestiging dat de noodprocedure al is geïmplementeerd en uitgerold naar de gebruikers (tussen haakjes staat de naam van de leverancier indien deze anders is dan de naam van het pakket):

  • New/Optimum (Sabco)
  • ViaNova (Escapo)
Opgelet: Openstaande sessie niet onderbreken !

De noodprocedure werkt op dit ogenblik enkel als u al ingelogd bent op de eHealth-basisdiensten vooraleer de noodprocedure wordt geactiveerd. Het inloggen zelf gebeurt immers met een eHealth-basisdienst. Log dus niet uit tijdens een actieve noodprocedure !  En mocht u tijdens een noodprocedure te maken krijgen met kleine storingen, log dan niet uit om te proberen een nieuwe sessie op te starten.

Er wordt momenteel gewerkt aan een verbeterde noodprocedure, waarmee ook inloggen tijdens een actieve noodprocedure mogelijk wordt.